تست بلوک سیلندر خودرو

تست بلوک سیلندر خودرو

بلوک سیلندر بعنوان یک قسمت اصلی موتور می باشد و شکل بلوک سیلندر بستگی به نوع موتور از  لحاظ سیستم  خنک کننده  دارد در سطح  بالای ان سرسیلندر بسته می شود که دارای سوراخها و مجاری متعددی بوده که این مجاری به طور کلی مجاری اب و روغن و تایپت ها می باشد قسمت پایین بلوک که به ان کارتل متصل می شود محفظه میل لنگ گفته می شود که در این قسمت از سیلندر تماما روغن وجود دارد، بلوک سیلندر یکپارچه ریخته شده  و جنس  ان از  چدن خاکستری با الیاژ کرم دار یا نیکل دار اهن یا از جنس الومینیوم می باشد

اغلب سه حالت جهت تست بلوک سیلندر خودرو برای بلوک سیلندر ها رخ میدهد:

۱٫ترک خوردگی: در این حالت ترک در نیمه بالای سیلندر و اغلب در سیلندر آلومینیومی خودروهای پژو(پرشیا،۴۰۵،۲۰۶) و سمند رخ می دهد این قسمت از بلوک سیلندر محل قرار گرفتن آب در اطراف سیلندرها و همچنین لوله فشار قوی روغن و کانالهای رفت و برگشت روغن به سرسیلندر می باشد که ممکن است ترک به شاه لوله روغن و کانال های روغن زده باشد که در این حالت سیلندر ابتدا قبل از انجام جوشکاری تحت فشار تست می شود تا از عدم نشتی آب به کانال ها و شاه لوله روغن اطمینال حال شود زیرا در صورت نشتی آب به کانال ها و یا برعکس در موتور خودرو آب و روغن مخلوط شده و موتور دچار مشکل خواهد شد پس از تست ابتدایی جوشکاری انجام شده و پس از سرد شدن مجددا بلوک سیلندر تحت فشار تست شده و اگر مجددا نشتی وجود داشت رفع شده و پس از اطمینان از آب بندی بودن تمام محل ها ، قطعه به مشتری تحویل می گردد.

۲٫شاتون زدن: در این حالت آسیب دیدگی در قسمت پایینی بلوک سیلندر رخ می دهد که این قسمت تماما محل وجود روغن بوده و به غیر از شاه لوله که روغن با فشار در آن در حال حرکت است در سایر نقاط روغن حالت پاشیده گی دارد و روغن تحت فشار نیست در این حالت اگر آسیب به شاه لوله نرسیده باشد محل آسیب دیده پس از جوشکاری به وسیله نفت، که مایعی بسیار سبک و رقیق است و به سرعت ریزترین ترک ها را نشان می دهد و پس از عدم مشاهده هرگونه نشتی قطعه به مشتری تحویل می گردد.

۳٫شکستگی: این حالت اغلب به دلیل تصادف رخ می دهد در این حالت نحوه تست بستگی به محل شکستگی دارد، پس اگر در قسمت بالای بلوک سیلندر باشد با روش اول محل را تست می نماییم و اگر در قسمت پایینی باشد به روش دوم.

 

تست بلوک سیلندر خودرو
تست بلوک سیلندر خودرو
2016-12-08-09-13-53
تست بلوک سیلندر خودرو پژو

33 thoughts on “تست بلوک سیلندر خودرو

  1. سلام خسته نباشین واقعا مطالب مفیدی گذاشتین من ساکن شمالم تازه شروع کردم به جوشکاری ارگون کلاس فنی حرفه ای رفتم ولی جوش as رو پیش هرکس تو شمال رفتم حاضر نشد بهم یاد بدن. چند تا سوال ازتون داشتم بهم کمک میکنید .

  2. سلام سیلندری که تاب برداشته وقابله تعمیر هست طبق نظریه کارشناس تعمیرش چقدر دوام داره وایا بهتره که کلا استوک بندازی بجاش کدوم بهتره ممنون میشم راهنمایی کنید ودوام درهردوصورت چقدره

    1. سلام
      فکر میکنم منظورتون سرسیلندر باشه که بستگی داره تابش چقدر باشه
      اگر بیش از حد باشه و سرسیلندر کف نداشته باشه که بهتره تعویض بشه حالا با استوک یا نو در غیر این صورت مشکلی نیست و دوباره میشه سرسیلندر رو بست

  3. از اینکه وقت گذاشته وبه سوالات مردم جواب میدهید بسیار کار انسانی ودرستی انجام میدهید من بنوبه خود از شما کمال تشکر و قدردانی را دارم.

  4. باسلام مطالب بسیار مفید بود اما چون اشکالات سیلندر خودرو صرفا در این سه گزینه خلاصه نشده و خودم یک نوعش رو دارم تجربه میکنم استدعا دارم در خصوص زنگ زدگی داخل بلوک سیلندر که دو نوع هست اعم از زنگ زدگی سطحی بدون خوردگی و زنگ زدگی عمیق همراه با خوردگی بصورت نقطه ای و راه های برطرف کردن آن توضیحات کامل بدید و آیا امکان تراش یا پولیش سیلندر بواسطه دستگاه های جدید بر روی کار بدون نیاز به باز کردن موتور و انتقال به کارگاه تراشکاری وجود دارد یا خیر ؟با تشکر

    1. اغلب خوردگی روی قسمت داخلی سیلندر رخ میده اگر این خوردگی شدید و زیاد باشه و تمام دیواره ها رو گرفته باشه باید اون بلوک سیلندر تعویض بشه و امکان تعمیر نیست ولی اگر عمیق و محدود باشه امکان جوشکاری و بازسازی است گاهی اوقات نیز خوردگی در محل حساس سیلندر یعنی محل نشستن بوش سیلندر هاست که باید جوشکاری بشه و تراش داده بشه.
      در مورد تراش سیلندر روی کار نمیدونم ولی پولیش می کنند

  5. با عرض سلام و خسته‌نباشید.
    من ماشینم زانتیا هست و هر ماه رادیاتور ماشین ۱.۵ لیتر آب کم میکنه. یکبار بردم تعمیرگاه و گفت سیلندر ترک داره و به قول خودش درستش کرد. اما همچنان آب کم می شود و گج روغن هم زنگ زده. به نظر شما مشکل از کجا هست؟

    1. سلام ممنون
      این مشکل در ۳ حالت پیش میاد
      مورد اول مشکل از واشر یا کف سرسیلندر و یا از کف سیلندر باشه که هم آب کم کنی و هم آب و روغن قاطی بشه
      مورد دوم سرسیلندر ترک داشته باشه که اکثرا یا آب کم میکنی و یا آب و روغن قاطی میکنه فقط یه مشکل
      مورد دوم ترک خوردن سیلندر که باید مطمئن بشی مشکل نداره

  6. سلام و عرض ادب.جناب من ساکن کرجم.یه پرشیا دارم که از زیر پیچ سر سیلندر روغن میده.بردم تعمیرگاه گفت ترک از داخل بلوک موتور داره.از بیرون ترک نداره. .امکان جوش وجود داره. .حدودا چقدر زمان و چقدر هزینه داره

    1. سلام
      اگر سیلندر مشکل داره باید باز بشه تا بشه دید کدوم قسمت ترک داره و آیا میشه جوشکاری کرد که البته تو ۸۰ درصد موارد امکان جوشکاری هست
      در مورد هزینه از اونجایی که سیلندر باید لخت بشه یک سری لوازم مصرفی وجود داره که باید عوض بشه و همچنین اجرت مکانیک که باید حداقل روی شش هفت میلیون حساب کنید

  7. با سلام و خسته نباشيد، واقعا كار بزرگيه اگه ترك بلوك سيلندر قابل تعمير و جوش دادن باشه و البته اگه دوام لازم رو داشته باشه.
    من ماشينم ٢٠٦ تيپ ٢ مدل ٨٨ هست، اب كم ميكنه، رفتم چند تا تعمير گاه گفتن بلوك سيلندر ترك داره و بايد عوض بشه، رفتم دنبال عوض كردنش ديدم خيلي پروسه طولاني و زمانبر و هزينه برداريه، تو اين اوضاع گروني ماشين كلي حالم گرفته شد،فعلا نميتونم ماشينمو هم عوض كنم، به فكر تعميرش افتادم تا اينكه تو گوگل شما رو پيدا كردم،خواهش ميكنم با جواب دادن به سوالام منو راهنمايي و كمكم كنيد.
    *من الان بوشهر هستم و با توجه به اينكه اينجا چنين كاري رو انجام نميدن، اگه تعمير كارم ماشين رو باز كنه و سيلندر رو براتون بفرستم ايا جوشش ميدين و تعميرش ميكنيد؟
    *دوام سيلندر ترك خورده كه جوش داده ميشه تا چه حد هست؟ و ايا جوش دادن ترك سيلندر اون مقاومت لازم رو داره يا مقطعيه و در نهايت بايد سيلندر تعويض بشه؟
    *حدود هزينه جوشكاري چقدر هست؟
    سپاس از شما و اين كار خوبتون

    1. سلام
      ممنون از محبتتون به ما
      بله امکان درست شدنش هست فقط چند مورد هستش
      اول اینکه مدل خودرو مهمه اگر مدل خودرو خیلی پایین باشه احتمال اینکه داخل سیلندر قسمتی که آب هستش احتمال آب خوردگی های شدید و سوراخ سوراخ شدنش زیاد و اگر ما قسمت ترک خورده رو جوش بدیم امکان ترک خوردن جای دیگرش هست بعدا اینکه سیلندر باید کاملا لخت بشه تا بشه اساسی جوشکاریش کرد و اگر اصولی جوشکاری بشه قسمت جوشکاری شده از قسمت های دیگه محکم تره چون ضخیم تر شده
      حدود هزینه هم فعلا ۹۰۰ تومن در ضمن باز باید سیلندر دیده بشه

  8. سلام، روز بخیر، بسیار ممنون از سایت خوبتون و وقتی که برای مردم میزارین
    یک سوال داشتم، من ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۱ دارم. ۲۱۴ هزار کارکرده. آب کم میکرد ولی هیچ یک از علایم سوختن واشر رو نداشت. اما بنا به تشخیص مکانیک واشر تعویض شد. پس از تعویض، آب کم کردن کمتر شد ولی همچنان آب کم میکنه، وقتی موتور تازه شروع به گرم شدن میکنه درب روغن سفید میشه و وقتی کامل گرم میشه سفیدی از بین میره. بنظرتون مشکل از چی میتونه باشه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  9. سلام خسته نباشید استاد عزیزم موتور ماشینم بلز کردم بلوک سیلندر هم یه سواراخ ریز داره هم اینکه کم پوسیده شده بردم درست کنم مگه از داخل پوسیدگی داره اگه چوش کاری کنه برام کار میکنه دوباره خراب نمیشه ممنونم از راهنمای تون فدات شم

  10. سلام عرض ادب به استاد بزرگ ایا بلوک سیلندر که کمی پوسیدگی داره جوش بدی دوبار اعتمال خراب داره ممنونم از شما

    1. سلام دوست عزیز
      اگر میزان پوسیدگی زیاد نباشه میشه با جوش دادن اون قسمت ها مشکل رو حل کرد و دیگه ترک نمیخوره ولی اگر پوسیدگی فراگیر باشه باید سیلندر تعویض بشه و احتمال ترک خوردن مجدد براش هست

      1. سلام ممنونم از راهنمایی شما اینم بگم جوش کاری که کردش از داخل سیلندر بودش جای بوش هارو جوش داد یه سوارس ریز داشت کانال روغن

  11. سلام پرسیا ۹۶سال(۱۸۰۰)دارم حدود ۸۵۰۰۰تاکارکرده و تایمش هم سر۵۸۰۰۰عوضذمردم.چن روزه استارت که میزنم وقتی موتور کاملا سرده، لرزش داره تکون خفیف و بد کار می‌کنه و بعضاً صدای احتراق خفیف از زیر کاپوت یا پت پت میاداز اگزور، دود خاصی خارج نمیشه. گرم که شد کمتره و تقریبا عادی میشه توی حرکت اگه سرد باشه ریپ میزنه یا پس میزنه بیشتر دور پایین وگرنه گرم باشه ریپهاش هر از گاهی هست و شدت کمتر و بیشتر توی دنده دو. شمع و وایر عوض کردم انژکتور شسته شد صافی بنزین عوض شد ولی فرقی نکرد دیاگ چیزی نشون نداد البته چراغ چک روشن نمیشه. میگن تنها گزینه سوختن سرسیلندرها با آب اندی سوپاپها. باید سرسیلندر باز سه . در زمان گرم بودن شتاب و کشش خوب وعادیه، از درب موتور هم نگاه کنید ظاهراً آب قاطی نداره. مصرفش بیشتر نشده آب هم کن نمیکنه…راهنمایی بفرمایید چکار کنم و ایراد از نظر شما چیه. آیا تست سرسیلندر لازمه و این تست بدون باز کردنش میشه یا نه؟

    1. سلام
      اگر ماشین شما گاز سوزه احتمال اینکه سوپاپ سوخته باشه هست که در این صورت باید سرسیلندر باز بشه حالا شما اول میتونید از کمپرس سنج استفاده کنید ببینید کمپرس در سیلندر ها به اندازه مناسب هست یا نه و میتونید شیم گیری رو کار هم انجام بدین و از شیم ها هم مطمئن شود و بعد اگر مشکل پیدا شد و سرسیلندر بود سرسیلندر رو باز کنید تا سرویس بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *