تست سرسیلندر خودرو

تست سرسیلندر خودرو

تصویر تست سرسیلندر خودرو
تست سرسیلندر خودرو

بلوک سرسیلندر خودرو دارای سه بخش اصلی است که در هر بخش از سرسیلندر یک ماده وجود دارد که در هیچ زمانی نباید این مواد در سرسیلندر با هم ترکیب شوند یا به هم برسند که در صورت ترکیب شدن آنها با هم و یا رسیدن به هم کارکرد موتور دچار مشکل می شود و گاهی اوقات می توان آن را رفع کرد و گاهی اوقات دیگر راه حلی وجود ندارد و باید سرسیلندر تعویض شود.

حال این بخش ها شامل زیر است:

  1. بخش روغن موتور: در این بخش روغن موتور خودرو در حال روان سازی قطعات متحرک سرسیلندر می باشد.
  2. بخش خنک کننده یا بخش آب: در این بخش مایع خنک کننده یا همان آب وجود دارد که با چرخش در موتور و سرسیلندر موجب خنک کردن سرسیلندر و در نهایت باعث نسوختن موتور میشود.
  3. بخش احتراق : این بخش قسمتی از محفظه احتراق موتور است که قدرت موتور را تامین می کند.

گاهی اوقات بر اثر یخ زدگی آب موتور و ترک خوردن بلوک سرسیلندر بخش آب خودرو به بخش روغن راه پیدا می کند و موجب می شود که موتور آب رو روغن قاطی کند و زمانی که شما درب سوپاپ سرسیلندر (همان دریچه ای که از آن روغن داخل موتور میریزند) را باز کنید این مورد را با روشن شدن رنگ روغن (به رنگ نسکافه ای در می آید) مشاهده کنید این اتفاق اغلب زمانی رخ می دهد که واشر سرسیلندر سوخته باشد و که اغلب با باز کردن سرسیلندر و کف تراشی آن و تعویض واشر مشکل را برطرف می شود ولی اگر این کار انجام شد ولی مجددا مشاهده نمودید که آب و روغن قاطی شده احتمال این حالت وجود دارد که سرسیلندر دارای یک ترک باشد و نتوان بعد از شستن سرسیلندر با چشم آن را مشاهده کرد در این صورت نیاز است که روند تست سرسیلندر خودرو را انجام داد در این حالت باید با قالب مخصوص وجود یا عدم وجود ترک در سرسیلندر را تست نمود و اگر ترک وجود داشت در صورت امکان و در دسترس بودن آن به روش جوشکاری آنرا رفع نمود و سپس تست سرسیلندر خودرو را انجام داد و اگر سرسیلندر مشکلی نداشت آن را استفاده نمود و اگر نتوان آن را جوشکاری نمود باید سرسیلندر تعویض گردد.

در حالت بعد خودرو آب کم میکند در این حالت یعنی آب وارد محفظه احتراق خودرو می شود این حالت نیز در شرایط عادی با سوخت واشر سرسیلندر رخ می دهد که با انجام مراحل لازم آن مشکل حل می شود ولی اگر این مشکل حل نشد لازم است سرسیلندر تست شود و مشاهده نمود آیا آب بر اثر ترک در ناحیه احتراق وارد آن میشود یا خیرکه این مورد با تست سرسیلندر خودرو با قالب مخصوص امکانپذیر است و در اغلب مواد می توان آنرا رفع نمود

وهمچنین گاهی اوقات براثر بریدن تسمه تایم و برخورد سوپاپ با پیستون و شکسته شدن سوپاپ و برخورد آن با دیواره محفظه احتراق در سرسیلندر موجب شکسته شدن دیواره و سیت سوپاپ شده که باعث می شود آب وارد محفظه احتراق شود و در این حالت نیز بعد از تست سرسیلندر خودرو گاهی اوقات می توان آن ترک را رفع نمود و گاهی اوقات خیر.

حال ما در کارگاه قائم دارای تعدادی از این قالب های تست سرسیلندر خودرو برای خودروهای زیر هستیم:

ایران خودرو(پژو ۴۰۵, پژو ۲۰۶ تیپ ۲, پژو ۲۰۶ تیپ ۵, سمند موتور پژویی و موتور ملی -EF7-, پرشیا موتور پژویی و TU5 و ELX, دنا, سورن, پیکان, روآ, آریسان, رانا, پژو ۲۰۷, H30 CROSS)

سایپا (انواع پراید, تیبا ۱و۲, ساینا, کوییک, زانتیا, ریو, پراید وانت)

دوو سیلو

20 thoughts on “تست سرسیلندر خودرو

  1. باسلام لطفاً درصورت جوشکاری وثابت تراشی سرسیلندرون که به علت نرسیدن روغن سوخته بفرمایید باتشکر

  2. سلام
    یک سرسیلندر زانتیا دارم که کف آن ۳ بار تراش خورده آیا می‌شود کف آن را بازسازی کرد و به حالت استاندارد رساند؟
    ممنون

    1. سلام
      میشه باید کامل جوشکاری بشه و مجدد تراش بخوره
      این کار استاندارد نیست ولی اگر بخواهید با خواست و مسئولیت شما انجام میدهیم
      برای هزینش تماس بگیرید

  3. سلام.ماشینم آردی ۸۴ هست اب وارد روغن میشه وهمیشه رادیات هوا داره درشو که باز میکنم صدای پسسس میده.تعمیر اساسی انجام شد رینگ وپیستون سوپاپها وکفتراشی همه انجام شد ۵ روز نگذشته دوباره همون علایم رو داره وچراغ چک گاهی چشمک میزنه وموتور ریپ میزنه وگاهی خاموش ونرمال کار میکنه علت چی میتونه باشه خستم کرده نمیتونم ازش استفاده کنم

    1. سلام
      مسئله ورود آب به روغن در چند حالت بوجود میاد که باید همه چک بشه و ازش مطمئن شد تا مشکل رفع بشه
      میتونه از سوخت واشر، بد کف خوردن سرسیلندر، لازم بودن جوشکاری، ترک خوردن سرسیلندر یا سیلندر، جنس واشر، بد بسته شدن سرسیلندر باشه که همه باید چک بشه تا علت پیدا و رفع بشه

  4. سلام پرسیا ۹۶سال(۱۸۰۰)دارم حدود ۸۵۰۰۰تاکارکرده و تایمش هم سر۵۸۰۰۰عوضذمردم.چن روزه استارت که میزنم وقتی موتور کاملا سرده، لرزش داره تموم خفیف و بد کار می‌کنه و بعضاً صدای احتراق خفیف از زیر کاپوت یا پت پت میاداز اگزور، دود خاصی خارج نمیشه. گرم که شد کمتره و تقریبا عادی میشه توی حرکت اگه سرد باشه ریپ میزنه یا پی میزنه بیشتر دور پایین وگرنه باشه ریپهاش هر از گاهی هست و شدت کمتر و بیشتر توی دنده دو. شمع و وایر عوض کردم انژکتور شسته شد صافی بنزین عوض شد ولی فرقی نکرد دیاگ چیزی نشون نداد البته چراغ چک روشن نمیشه. میگن تنها گزینه سوختن سرسیلندرها با آب اندی سوپاپها. باید سرسیلندر باز سه . در زمان گرم بودن شتاب و کشش خوب وعادیه، از درب موتور هم نگاه کنید ظاهراً آب قاطی نداره. مصرفش بیشتر نشده آب هم کم نمیکنه…راهنمایی بفرمایید چکار کنم و ایراد از نظر شما چیه. متشکرم

    1. سلام
      اگر ماشین شما گاز سوزه احتمال اینکه سوپاپ سوخته باشه هست که در این صورت باید سرسیلندر باز بشه حالا شما اول میتونید از کمپرس سنج استفاده کنید ببینید کمپرس در سیلندر ها به اندازه مناسب هست یا نه و میتونید شیم گیری رو کار هم انجام بدین و از شیم ها هم مطمئن شود و بعد اگر مشکل پیدا شد و سرسیلندر بود سرسیلندر رو باز کنید تا سرویس بشه

  5. سلام و عرض ادب.جسارتا بنده يه زانتيا دوهزار دارم،چند مدت پيش تعمير موتور اساسي كامل كردم يعني چيزي نبود كه تعويض نشه.همه رو هم استاندارد و فابريك گذاشتم.سرسيلندر استوك نسخه ١٠به شرط و فابريك تك سوراخ انداختم،ولي بعده ٣روز كاركردن،ماشين اب اومد تو راديات و بنده هم سره همين مورد دوباره واشر عوض كردم ولي واشر كااااملا سالم بود و نسوخته بود و تقريبا يك هفته است كه دارم كار ميكنم و اب و روغن قاطي نكرده ولي كمپرس به شدت تو شلنگ راديات ميزنه،علت چه چيزي ميتونه باشه استاد؟لازم به ذكره كه باره اول تو ماشين ضد يخ بود كه اب و روغن قاطي شد ولي در حال حاظر اب معمولي هستش و سره صبحا ماشين چند ثانيه ٣كار ميكنه و بعد رفع ميشه.علاوه بر اون سرسيلندر به چند تراشكار نشون داده شده و ٢نفر گفتند تاب نداره يه نفر گفت يه تابه خفيف داره ولي مشكل ساز نيست.نظره شما چيه استاد؟به نظرتون مشكل همون تابه خفيف هستش يا ترك مويي سرسيلندر؟

    1. سلام عزیز
      ببینید این چیزی که شما نوشتن شما هم حالت روغن وارد آب شدن رو دارین و هم زدن کمپرس توی آب اگر این دو حالت باهم باشه بیشتر میتونه مربوط به قسمت های کف سرسیلندر یا کف سیلندر یا واشر سرسیلندر و یا نحویه بستن سرسیلندر باشه که در صورت باز شدن باید تمام موارد چک بشه ولی اگر خواستین تماس بگیرین تا بهتر بشه ایراد رو متوجه شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *