شاتون زدن موتور خودرو

کارگاه فنی تخصصی قائم

شاتون زدن

سلام عزیزان . توی این مقاله قصد دارم درباره شاتون زدن موتور براتون توضیح بدم تا زمانی که هرجا با این اصطلاح برخورد کردید آشنایی کافی درباره آن و همچنین علت این اتفاق و راه حل ها داشته باشید .

علت شاتون زدن

در مورد علت باید عرض کنم که زمانی که سیستم اویلینگ یه همون روغن رسانی به هر علتی ضعیف باشه ، (که از علت های ضعف روغن میشه به خراب شدن اویل پمپ ، خراب شدن یاتاقان ها ، جرم داشتن موتور و گرفتگی لوله های اصلی روغن ، روغن بی‌کیفیت و… اشاره کرد) روغن نمیتونه با فشار مناسب به میل لنگ و از خود میل لنگ به یاتاقان های متحرک یا همون شاتون ها برسه . و در آخر انتقدر شاتون روی میل لنگ به صورت خشک کار می‌کنه که تقریبا سرخ میشه و در نهایت یک دفعه قسمت پایینی شاتون روی میل لنگ قفل میکنه و چون موتور دور بالا داره ، از کمر می‌بره و با نیروی زیاد به دیواره سیلندر ضربه میزند و باعث شکستگی سیلندر موتور میشه . درست مثل این عکس ها

روش های پیشگیری از شاتون زدن

برای اینکه این اتفاق برای موتور خودرو شما پیش نیاد .اولا همیشه سعی کنید به روغن موتور اهمیت بدید . پس هم روغن با کیفیت توی موتور بریزید و هم به موقع روغنو عوض کنید . دوماً به چراغ چک موتور و مخصوصا چراغ روغن که پشت آمپر روشن میشه اهمیت بدید . و در صورتی که این چراغو مشاهده کردید سریعا برای عیب یابی اقدام کنید . و سوما زیاد به موتور فشار نیارید . چون گاهی مواقع ممکنه که موتور ایرادی نداشته باشه ولی فشار بیش از حد روی شاتون ها باعث این اتفاق بشه .

راه حل

خدای ناکرده اگه این اتفاق برای خودرو شما پیش اومد باید دستورالعمل زیر رو اجرا کنید .

  1. معمولا این اتفاق با صدای زیاد زیاد همراهه و موتور خودرو به یکدفعه خاموش میشه. ابتدا سریعا خودرو خودتونو ترک کنید ، چون ممکنه پاچیدن روغن به قسمت های داغ موتور باعث آتش سوزی خودرو بشه .
  2. به از اینکه از ایمنی خودرو مطمئن شدید به هیچ عنوان سعی در روشن کردن خودرو نکنید چون باعث آسیب دیدگی بیشتر موتور میشه ‌‌. 
  3. بعد از انتقال ماشین به تعمیرگاه ، موتور باید توسط مکانیک به صورت کامل پایین بیاد و به اصطلاح کاملا داغگون بشه ‌
  4.  از این به بعد کار به عهده تراشکار متخصصه که اولا باید سیلندر شکسته شده توسط جوشکاری آرگون (TIG) باز سازی بشه . که یه نمونه از کارو در عکس سوم مشاهده می‌فرمایید . ضمنا برای اینکه از نحوه ترمیم و تعمیر سیلندر به طور کامل آشنا بشید روی لینک کلیک کنید ‌‌
  5. در آخر هم بعد از تراش و تعویض بقیه قطعات معیوب ، موتور دوباره به مکانیکی برمیگرده تا دوباره روی ماشین مونتاژ بشه .

 دقت داشته باشید که بازسازی اینگونه سیلندر ها نیاز به تخصص و تجربه زیاد داره ، کارگاه قائم با بیش از ۴۰ سال سابقه ، جز اولین ها در این زمینه بوده و همچنین با افتخار با آموزش تعداد زیادی از همکاران در گسترش این تجربیات پیشرو . شما هم در صورت لزوم در بخش تماس باما میتونید از راهنمایی های متخصصین ما استفاده کنید . 

اگر درباره هر بخش این مقاله سوال و یا نظری داشتید میتونید به راحتی و بدون نیاز به ثبت نام یا ثبت ایمیل در انتهای این صفحه در بخش نظرات با ما درمیان بگزارید ‌‌.  

ضمنا ویدیو های آموزشی کارگاه قائم در آپارت به راحتی برای همه شما عزیزان قابل دسترسی هست .

https://www.aparat.com/swghaem

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا