بوش زدن سیلندر

بوش زدن سیلندر

موضوع مقاله : بوش زدن سیلندر

مدت مطالعه :  5 دقیقه

سر تیتر :

  • مقدمه
  • چه زمانی موتور نیاز به بوش زدن پیدا میکنه
  • فرایند تراش سیلندر ها و اجرای بوش
  • نتیجه گیری

مقدمه

بوش زدن سیلندر موتور یکی از فرآیندهای حیاتی در نگهداری و تعمیرات موتورهای احتراق داخلی است. این فرآیند به منظور تعمیر و بهبود عملکرد آن انجام می‌شود. در این مقاله، به بررسی زمان نیاز به بوش زدن سیلندر، فرآیند انجام آن و اهمیت این کار خواهیم پرداخت.

چه زمانی سیلندر ها نیاز به بوش زدن پیدا میکنه 

سیلندرهای موتور به مرور زمان و با استفاده مداوم دچار سایش و خرابی می‌شوند. برخی از علائم و شرایطی که نشان‌دهنده نیاز به بوش زدن سیلندر هستند عبارتند از:

  • کاهش قدرت موتور: اگر موتور شما قدرت خود را از دست داده و عملکرد آن کاهش یافته است، ممکن است سیلندرها نیاز به بوش زدن داشته باشند.

  • افزایش مصرف سوخت: سایش سیلندرها می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود.

  • دود آبی یا سفید از اگزوز: این نوع دود می‌تواند نشان‌دهنده خرابی سیلندرها و نیاز به بوش زدن باشد.

  • صدای غیرعادی موتور: صدای غیرعادی و ضربه‌های موتور می‌تواند نشانه‌ای از خرابی سیلندرها باشد.

فرآیند تراش سیلندر و اجرا 

بوش زدن سیلندر شامل مراحل زیر است:

  1. بررسی و تشخیص: ابتدا سیلندرها بررسی می‌شوند تا میزان سایش و خرابی آن‌ها مشخص شود . این فرایند باید توسط تراشکار و به وسیله ی ابزاری به اسم بور گیج یا ساعت سیلندر انجام بشه . در بعضی مواقع این خرابی ها به دلیل حاد بودن توسط چشم قابل رویت میباشد .

  2. تراش سیلندر ها : بیشتر سیلندر موتور ها قابلیت اوور سایز شدن دارن. به این معنی که به جای بوش زدن میشه به اندازه مشخصی سیلندر رو گشاد کرد و از پیستون با ساز بزرگتر استفاده کرد . چنانچه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید میتونید به صفحه سیلندر تراشی که در همین سایت موجود هست مراجعه کنید . و اگر هم نیاز به نصب بوش جدید باشه باید سیلندر ها به اندازه لازم جهت اجرای بوش گشاد بشه .

  3.  نصب بوش سیلندر آلیاژی : بوش ها ی مختلفی از ترکیب آلیاژهای مختلف در بازار موجود هستش که ما در کارگاه قائم از بهترین این بوش ها استفاده میکنیم. این بوش ها با فشار مناسب باید در محل های تراش خورده نصب بشه . 

  4. تراش و برقو سیلندر ها: سیلندرهای جدید با استفاده از ابزارهای خاص و با دقت بالا در موتور نصب می‌شوندو سپس دوباره داخل انها با دستگاه تراش میخوره که به این فرایند برقو میگویند 

  5. سنگ زدن و هونینگ سیلندر ها : در انتها سیلندر ها باید به سایز دقیق برسند که این فرآیند توسط سنگ زدن و ایجاد هونینگ برای روغن کاری رینگ ها در داخل سیلندر ها انجام میشه .

نتیجه گیری


بوش زدن سیلندر دوو اسپرو

بوش زدن سیلندر موتور یکی از فرآیندهای مهم در نگهداری و تعمیرات موتورهای احتراق داخلی است که می‌تواند عمر مفید موتور را افزایش داده و عملکرد آن را بهبود بخشد. اگر موتور شما علائم خرابی سیلندرها را نشان می‌دهد، بهتر است هر چه سریع‌تر اقدام به بوش زدن سیلندرها کنید.

ما در اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. تیم ما از متخصصان با تجربه و دانش فنی بالا تشکیل شده است که آماده‌اند تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهند. اگر نیاز به مشاوره تخصصی دارید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد بوش زدن سیلندرها کسب کنید، همین حالا با ما تماس بگیرید. ما با افتخار آماده‌ایم تا به شما در نگهداری و تعمیرات موتورهای شما کمک کنیم و اطمینان حاصل کنیم که موتور شما در بهترین حالت ممکن عمل کند.

در آخر هم دقت داشته باشید که در بعضی از موتور ها در ابتدا نیازی به بوش زدن نیست . به این معنی که با برقو زدن این موتور ها و نصب پیستون های اور سایز مجددا میشه از این نوع سیلندر ها استفاده کرد . از جمله این موتور ها میشه به موتور خانواده پیکان ، پراید ، تیبا ، موتور های خانواده دوو اشاره کرد . ولی اغلب موتور های جدید به خاطر نوع طراحی و فاصله کم بین سیلندر ها این امر ممکن نیست و اگر سیلندر ها دچار خرابی باشه حتما باید بوش جدید نصب بشه . به عنوان مثال موتور ef7 و تیپ ۵ . اگر بازم سوالی براتون مطرح بود یا توضیحات کامل نبود در انتهای همین صفحه میتونید مطرح بفرمایید که مطمئنا کمتر از ۱۲ ساعت پاسخ داده خواهد شد …..

موفق باشید

در تماس باشید

برای دریافت نوبت و هماهنگی با ما

6 دیدگاه دربارهٔ «بوش زدن سیلندر»

  1. بازتاب: تعرفه خدمات مکانیکی سال 1403 - کارگاه فنی تخصصی قائم

  2. سلام موضوع سیلندر ماشین بنده یک چیز استثنایی هست که استدعا دارم بدقت مطالعه کنید.
    اول اینکه سیلندرها و رینگ وپیستونها و میل لنگ و یاتاقان و غیره همگی استاندارد بودند و هستن دوم اینکه خودرو مربوطه زانتیا ۲۰۰۰ هست که بنابه هردلیل مثلا تعمیر سیم کشی زیر منیفولد باز و القصه آب به داخل ۲ عدد از سیلندرها که در نقطه پایین بودن نفوذ کرده و ابتدا دچار زنگ زدگی و بخاطر مرور زمان دچار کرم خوردگی در همون ۲ سیلندری که پیستونها در پایین قرارگرفته بودن شدن حالا با توجه به کرم خوردگی این دو سیلندر اگر بنا رو بر این بگیریم که این دوسیلندر نیاز به تعویض بوش دارند چند سوال
    اول اینکه هر چهار تا بوش بایست تعویض بشه حتی اگر فاقد ایراد باشن
    دوم اینکه چون رینگها و پیستونها همگی استاندارد وسالم هستن آیا اونها هم بایست تعویض بشن
    سوم اینکه آیا مقدور هست اون قسمت کرم خورده که در سطح بالا نزدیک نقطه مرگ پیستون به طول نیم میلیمتر با آرگون پر بشه
    چهارم هزینه تعویض بوشها رو زحمت بکشید بفرمایید باتشکر
    .

    1. سلام
      من دقیقا متوجه سوال شما نشدم. ولی اگه ماشین دو هزار زانتیا باشه جنس سیلندر از چدنه و دچار پوسیدگی نمیشه . باز برای راهنمایی در ساعت کاری با شماره کارگاه تماس بگیرید

  3. سلام خودرو پراید دارم و یکی از سیلندرها لبه شدیدی داره سایز قبلی پیستون ۵۰ بوده و در صورت برقو بالای ۷۵ میره ایا شما بوش زدن رو پیشنهاد میدین یا تراش ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا