تراش فلایویل،Flywheel

تراش فلایویل
تصاویری از تراش فلایویل و صفحه کلاچ

موضوع مقاله : تراش فلایویل ، Flywheel

  • فلاویل چیست؟
  • وظیفه فلایویل
  • علل خرابی فلایویل
  • تراش و تعمیر فلایویل

فلایویل چیست؟

فلایویل یا flywheel (چرخ گردان) قطعه ایست دایره ای شکل، با لبه دندانه دار و وزن زیاد از جنس فولاد (فولادی آلیاژی). در موتور های احتراق داخلی مورد استفاده قرار می گیره. که در صورت خرابی عملکرد خودرو را دچار مشکل اساسی می کنه.البته جای نگرانی نیست و میشه با تراش فلایویل،مشکل رو به راحتی حل کرد.

در تصویر بالا در سمت راست دیسک و صفحه کلاچ و در سمت چپ فلایویل رو مشاهده می کنید.

وظیفه فلایویل

فلایویل قطعه ای در سیستم انتقال قدرته که در واقع محل اتصال موتور خودرو به گیربکسه. محل قرار گرفتن فلایویل روی انتهای میل لنگه و به آن پیچ میشه. شفت ورودی از وسط فلایویل عبور می کنه و دیسک و صفحه کلاچ روی فلایویل بسته می‌شه. همچنین از آنجایی که فلایویل دارای وزن زیادیه به عنوان وزنه تعادل موتور هم عمل می کنه. این باعث میشه حرکت میل لنگ یکنواخت بشه. به این صورت که نیروی که در موتور از حرکت پیستون ها تامین میشه ثابت نیست و متغییره. فلایویل بخاطر وزن زیاد در حال گردش نیروی میل لنگ را در زمانی که زیاده ذخیره می کنه و سپس در هنگام کاهش نیرو آن را آزاد می کنه. پس اگر میل لنگ وجود نداشته باشه موتور خودرو چه در حالت خلاص و چه در سرعت زیاد دچار لرزش زیادی میشه.

وظیفه دیگر این قطعه با اهمیت انتقال نیروی میل لنگ به گیربکس و از آنجا به چرخ هاست. به این شکل که صفحه روی فلایویل قرار می گیره و دیسک نیز در محل خود که با پین مشخص شده روی فلایویل پیچ میشه و شفت ورودی گیربکس از مرکز دیسک، صفحه و فلایویل عبور می کنه و وارد میل لنگ میشه. در زمانی که پای ما روی پدال کلاچ قرار نداره دیسک، صفحه را که بوسیله هزار خاری با شفت ورودی گیربکس درگیره محکم روی فلایویل میچسبونه. که این موجب میشه میل لنگ ،فلایویل و به موجب آن صفحه و به وسیله آن شفت ورودی گیربکس را بچرخونه و انتقال نیرو انجام بگیره. زمانی که ما پای خود را روی پدال کلاچ میفشاریم نیروی دیسک از صفحه برداشته و صفحه از روی فلایویل جدا میشه و دیگر شفت گیربکس با میل لنگ نمی‌چرخه.

فلایویل و دیسک و صفحه
فلایویل و دیسک و صفحه

علل خرابی فلایویل

حالا بعد از توضیحات بالا ☝️ میخوام در مورد اینکه علت خرابی در فلایویل چیه صحبت کنم. در زمانی که دیسک و فلایویل سالمه و لنت صفحه کلاچ نیز تموم نشده و همه چیز در حالت ایده آله. مواقعی که پای راننده روی پدال کلاچ نیست. یعنی درحالت سکون و یا در حرکت صفحه روی فلایویل محکم قرار گرفته و با هم درحال گردش هستن و در این حالت هیچ فشار و اصطحکاکی روی صفحه و فلایول وجود ندارد. این حالت کمترین استهلاک را موجب میشه.

بیشترین خرابی در لحظه هایی بوجود میاد که صفحه میخواد از فلایویل جدا و یا درگیر بشه. یعنی پا رو روی کلاچ فشار میدیم و برمی‌داریم و مخصوصا در حالت نیم کلاچ که بیشترین اصطحکاک رو لنت صفحه با فلایویل داره . این باعث میشه هم حرارت بالا بره و هم موجب خوردگی فلایویل به وسیله لنت صفحه بشه. گاهی اوقات نیز لنت صفحه به حداقل رسیده و در حرکت صفحه محکم روی فلاویل قرار نمیگیره و به اصطلاح هرز میگرده. این حالت شدیدا باعث خوردگی، آیینه شدن و تابیدن فلایویل میشه. برای کاهش خرابی بهتره بصورت نرم کلاچ گرفت و از کمترین حالت نیم کلاچ استفاده کرد و در حرکت پا رو روی پدال کلاچ نگه نداشت.

تراش فلایویل و تعمیر آن

حال بعد از گذشت زمان و کارکردن خودرو و احیانا رعایت نکردن مواردی که طول عمر فلایویل و دیسک و صفحه رو افزایش میدن. لازمه که گیربکس خودرو باز بشه و دیسک و صفحه و فلایویل تعویض یا تعمیر بشه. (موارد خرابی فلایویل عبارتند از : گود شدن ،آیینه شدن،ناهموار شدن،تاب گرفتن و خراب شدن دنده استارت).حالا برای رفع این موارد در زمان باز شدن صفحه کلاچ باید فلایویل تراشیده و یا تعویض بشه. از آنجایی که هزینه تعویض به نسبت تعمیر زیاده، میشه با تراش صحیح و اصولی فلایویل توسط تراشکار متخصص، خرابی را رفع کرد ومجدد از فلایویل استفاده کرد . با هزینه بسیار کمتر از تعویض آن، البته شرط صحیح تراشیدن فلایویل بسیار با اهمیته از آنجایی که فلایویل دارای وزن و دور زیاده، حتما باید دقیق روی دستگاه تراش دور بشه. سپس تراشیده بشه درصورتی که این اتفاق نیفته باعث دوباره کاری و صرف هزینه اضافی خواهد شد.
در مورد دنده استارت روی فلایویل هم باید بگم که گاهی اوقات به دلیل درگیری دنده ها دچار خوردگی و رد کردن استارت میشه که در اغلب موارد دنده قابلیت تعویض داره.
البته باید بگم در کارگاه ما امکان مچ کردن دیسک و صفحه با فلایویل هست. میشه بسیار دقیق تراش فلایویل رو با دیسک و صفحه هماهنگ کرد.

دنده فلایویل
دنده فلایویل

حالا میتونید ویدئو مراحل تراش فلایویل رو مشاهده کنید.

در صورت نیاز میتونین وارد کانال آپارات ما بشین و ویدئوهای بیشتری از ما ببینین و ما رو دنبال کنید و در صورت قرار گرفتن ویدئو جدید مطلع بشین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا