اویل پمپ و ایرادات رایج

انواع اویل پمپ و نحوه عملکرد


نمونه اویل پمپ داغون شده

اویل پمپ یا پمپ روغن قلب تپنده موتور و وظیفه روغن رسانی به تمامی قطعات خودرو را برعهده دارد . روغنی که توسط پمپ روغن به قطعات میرسد هم باعث روانکاری قطعات و هم باعث خنک شدن موتور میشه.توجه داشته باشید که اگه روغن به هر دلیلی به قطعات در حال کار نرسه احتمالا موتور چند دقیقه ای بیشتر نتونه کار کنه و خسارت های زیاد و حتی غیر قابل جبرانی به موتور وارد میشه. پس مطالب مهمی در این مقاله خدمتتون ارائه میکنم و شما هم دقت و حساسیت زیادی پیرامون این موضوع داشته باشید .

اویل پمپ به وسیله ی زنجیر به میل لنگ متصل میشه و یا در مواردی که پمپ برقی باشه انرژی لازم رو از آلترناتور دریافت میکنه. پمپ روغن درون کارتر قرار دارهو روغن و از کارتر به داخل موتور انتقال میده.

سه نوع اویل پمپ وجود داره :

  • پمپ روغن سوزی
  • پمپ روغن روتوری
  • وپمپ روغن دنده ای

وظایف اویل پمپ

  • کاهش اصطلاک وساییدگی بین قطعات موتور
  • خنک کاری قطعات
  • کاهش لرزش و ارتعاشات موتور
  • تمیز کاری داخل موتور

نکات مهم

تجربیات ارزشمند کارگاه قائم پیرامون همین موضوع

دقت داشته باشید اصل اولیه نگهداری موتور رسیدگی به سیستم روغن و اویلینگه موتوره . حتما حداکثر هر پنج هزار کیلومتر روغن موتور خود را با روغن باکیفیت تعویض نمایید . روغن بعد از کارکرد معین ویسکوزیته خودشو از دست میده و دیگه خاصیت روانکاری خودشو نداره .

در زیر کیلومتر شمار و سرعت شمار خودرو یه علامتی وجود داره که مربوط به سیستم روغن میشه . این علامت توسط یه سنسور پتاسیومتر که معروف به سنسور فشنگی روغنه کنترل میشه . یعنی زمانی که فشار روغن از یه حد مشخص کم بشه یه پالس از سنسور به ای سی یو و از اون به پشت آمپر ارسال میشه . این چراغ خیلی اهمیت داره . پس هر موقع با این علامت مواجع شدید حتما سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید و پیگیر موضوع باشید .

البته کم شدن فشار روغن دلایلی زیادی میتونه داشته باشه به عنوان مثال خراب شدن یاتاقان ها و نشت روغن و در نتیجه افت فشار ویا ترک خوردگی قسمت شاهلوله ها و دوباره افت فشار ، که عیب یابی این موارد به عهده ی متخصص میباشد . شما فقط به خاطر داشته باشید که این علامت های مربوط به سیستم روغت رسانی رو جدی بگیرید

چراغ چک روغن
سیلندر شاتون زده ۴۰۵ که شاه لوله روغن نیز آسیب دیده

شاتون زدن سیلندر به علت ضعف روغن

چند نونه از خسارت های سنگینی که در اثر ضعف روغن به موتور وارد میشه خدمتتون عرض میکنم .

همین سیلندر ۴۰۵ که مشاهده میکنید، در اثر افت فشار روغن و به خاطر بی توجهی راننده یاتاقان داغ شده ، و به یک باره قفل کرده. و در آخر شاتون بریده و همچین خسارتی به دیواره سیلندر زده .

در اثر ضربه شاتون حتی شاهلوله روغن هم آسیب دیده. در حالت عادی این سیلندر دیگه قابل استفاده نیست ، ولی متخصصین ما حتی این سیلندر هم دوباره به عالی ترین شکل ممکن بازسازی کردند.

S.W.Ghaem

برای دیدن نمونه های بیشتر به بخش سیلندر مراجعه کنید

سیلندربالا بعد از بازسازی

=

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا