

موضوع مقاله : تراش فلایویل ، Flywheel
- فلاویل چیست؟
- وظیفه فلایویل
- علل خرابی فلایویل
- تراش و تعمیر فلایویل
فلایویل چیست؟
فلایویل یا flywheel (چرخ گردان) قطعه ایست دایره ای شکل، با لبه دندانه دار و وزن زیاد از جنس فولاد (فولادی آلیاژی). در موتور های احتراق داخلی مورد استفاده قرار می گیره. که در صورت خرابی عملکرد خودرو را دچار مشکل اساسی می کنه.البته جای نگرانی نیست و میشه با تراش فلایویل،مشکل رو به راحتی حل کرد.


در تصویر بالا در سمت راست دیسک و صفحه کلاچ و در سمت چپ فلایویل رو مشاهده می کنید.
وظیفه فلایویل
فلایویل قطعه ای در سیستم انتقال قدرته که در واقع محل اتصال موتور خودرو به گیربکسه. محل قرار گرفتن فلایویل روی انتهای میل لنگه و به آن پیچ میشه. شفت ورودی از وسط فلایویل عبور می کنه و دیسک و صفحه کلاچ روی فلایویل بسته میشه. همچنین از آنجایی که فلایویل دارای وزن زیادیه به عنوان وزنه تعادل موتور هم عمل می کنه. این باعث میشه حرکت میل لنگ یکنواخت بشه. به این صورت که نیروی که در موتور از حرکت پیستون ها تامین میشه ثابت نیست و متغییره. فلایویل بخاطر وزن زیاد در حال گردش نیروی میل لنگ را در زمانی که زیاده ذخیره می کنه و سپس در هنگام کاهش نیرو آن را آزاد می کنه. پس اگر میل لنگ وجود نداشته باشه موتور خودرو چه در حالت خلاص و چه در سرعت زیاد دچار لرزش زیادی میشه.
وظیفه دیگر این قطعه با اهمیت انتقال نیروی میل لنگ به گیربکس و از آنجا به چرخ هاست. به این شکل که صفحه روی فلایویل قرار می گیره و دیسک نیز در محل خود که با پین مشخص شده روی فلایویل پیچ میشه و شفت ورودی گیربکس از مرکز دیسک، صفحه و فلایویل عبور می کنه و وارد میل لنگ میشه. در زمانی که پای ما روی پدال کلاچ قرار نداره دیسک، صفحه را که بوسیله هزار خاری با شفت ورودی گیربکس درگیره محکم روی فلایویل میچسبونه. که این موجب میشه میل لنگ ،فلایویل و به موجب آن صفحه و به وسیله آن شفت ورودی گیربکس را بچرخونه و انتقال نیرو انجام بگیره. زمانی که ما پای خود را روی پدال کلاچ میفشاریم نیروی دیسک از صفحه برداشته و صفحه از روی فلایویل جدا میشه و دیگر شفت گیربکس با میل لنگ نمیچرخه.


علل خرابی فلایویل
حالا بعد از توضیحات بالا ☝️ میخوام در مورد اینکه علت خرابی در فلایویل چیه صحبت کنم. در زمانی که دیسک و فلایویل سالمه و لنت صفحه کلاچ نیز تموم نشده و همه چیز در حالت ایده آله. مواقعی که پای راننده روی پدال کلاچ نیست. یعنی درحالت سکون و یا در حرکت صفحه روی فلایویل محکم قرار گرفته و با هم درحال گردش هستن و در این حالت هیچ فشار و اصطحکاکی روی صفحه و فلایول وجود ندارد. این حالت کمترین استهلاک را موجب میشه.
بیشترین خرابی در لحظه هایی بوجود میاد که صفحه میخواد از فلایویل جدا و یا درگیر بشه. یعنی پا رو روی کلاچ فشار میدیم و برمیداریم و مخصوصا در حالت نیم کلاچ که بیشترین اصطحکاک رو لنت صفحه با فلایویل داره . این باعث میشه هم حرارت بالا بره و هم موجب خوردگی فلایویل به وسیله لنت صفحه بشه. گاهی اوقات نیز لنت صفحه به حداقل رسیده و در حرکت صفحه محکم روی فلاویل قرار نمیگیره و به اصطلاح هرز میگرده. این حالت شدیدا باعث خوردگی، آیینه شدن و تابیدن فلایویل میشه. برای کاهش خرابی بهتره بصورت نرم کلاچ گرفت و از کمترین حالت نیم کلاچ استفاده کرد و در حرکت پا رو روی پدال کلاچ نگه نداشت.
تراش فلایویل و تعمیر آن
حال بعد از گذشت زمان و کارکردن خودرو و احیانا رعایت نکردن مواردی که طول عمر فلایویل و دیسک و صفحه رو افزایش میدن. لازمه که گیربکس خودرو باز بشه و دیسک و صفحه و فلایویل تعویض یا تعمیر بشه. (موارد خرابی فلایویل عبارتند از : گود شدن ،آیینه شدن،ناهموار شدن،تاب گرفتن و خراب شدن دنده استارت).حالا برای رفع این موارد در زمان باز شدن صفحه کلاچ باید فلایویل تراشیده و یا تعویض بشه. از آنجایی که هزینه تعویض به نسبت تعمیر زیاده، میشه با تراش صحیح و اصولی فلایویل توسط تراشکار متخصص، خرابی را رفع کرد ومجدد از فلایویل استفاده کرد . با هزینه بسیار کمتر از تعویض آن، البته شرط صحیح تراشیدن فلایویل بسیار با اهمیته از آنجایی که فلایویل دارای وزن و دور زیاده، حتما باید دقیق روی دستگاه تراش دور بشه. سپس تراشیده بشه درصورتی که این اتفاق نیفته باعث دوباره کاری و صرف هزینه اضافی خواهد شد.
در مورد دنده استارت روی فلایویل هم باید بگم که گاهی اوقات به دلیل درگیری دنده ها دچار خوردگی و رد کردن استارت میشه که در اغلب موارد دنده قابلیت تعویض داره.
البته باید بگم در کارگاه ما امکان مچ کردن دیسک و صفحه با فلایویل هست. میشه بسیار دقیق تراش فلایویل رو با دیسک و صفحه هماهنگ کرد.


حالا میتونید ویدئو مراحل تراش فلایویل رو مشاهده کنید.
در صورت نیاز میتونین وارد کانال آپارات ما بشین و ویدئوهای بیشتری از ما ببینین و ما رو دنبال کنید و در صورت قرار گرفتن ویدئو جدید مطلع بشین.
عرض سلام و ادب
بنده ماشین سوناتا ۲۰۰۷دارم که کلاچش مشکل پیدا کرد بردم پیش تعمیرکار و بعد از باز شدن گیربکس، معلوم شد که صفحه کلاچ کلا خراب شده و فلایویل هم بخاطر حرارت زیاد سیاه شده که بردیم پیش تراشکار اما تراشکار گفت بخاطر لقی فلایویل امکان فیکس کردن و تراش وجود ندارد! چکار باید بکنیم تا درست بشه و هزینه زیاد متقبل نشیم. با تشکر
سلام خدمت شما
باید حضوری تشریف بیارید تابیینم چیکار میتونم براتون انجام بدم
سلام ماشین منم همین مشکل رو داره میشه کاری کرد؟
سلام جناب مسعود خان ماشین من جک اس۵فلایویل من هم مثل ماشین سید حسین شده باید چکار کنم؟
سلام دیسک و صفحه ماشینم که پژو ۴۰۵تیوفایو تازه عوض کردم دنده یک ماشینم خیلی بدمیره جا واسکازین راهم عوض کردم ولی فرقی نکرد بخصوص وقتی ماشین یخ باشه
درود بر شما
اگر فقط دنده یک بد جا میره میتونه ایراد از داخل گیربکس باشه و اگر نه احتمالا دیسک معیوب هستش
سلام استاد من لیفان۵۲۰ دارم بعد از تعویض دیسک و صفحه وقتی میخوام استارت بزنم ی صدای بلند تق تق میده یعنی وقتی استارت نیم دور مثلا میزنه یهو تق صدا میده انگار ی چیزی ضربه میزنه بنظر شما مشکل از فلاویل یا استارت هست یا ن
سلام خدمت شما
احتمالا ایراد از دنده استارت روی فلایویل هستش . یه قسمتی از این دنده له شدگی داره که وقتی به اون قسمت میرسه باعث ایجاد اون صدا میشه . باید این دنده بعد از باز شدن تعویض بشه
موفق باشید
سلام ماشینم جک اس۵فلایویل به خاطر ساییدگی و تمام شدن صفحه کلاچ داغ کرده بود تراشکار گفت به خاطر متحرک بودن نمیشه تراش داد لطفاً بفرمایید میشه تراش داد یا نه؟
سلام سید ماشینت درست شد؟ منم دقیقا مشکل شما رو دارم
سلام تشکر از اطلاع رسانی شما
لیفان ایکس ۶۰ بخاطر کم شدن ضخامت صفحه صفحه دود کرد و درگیری صفحه با فلاویل متوقف شد ،بعد از بازکردن گیربکس متوجه شدم بیشتر ساییدگی روی دیسک بوده
فلاویل گود نشده خط و خش نداره ولی کمی حالت براق پیدا کرده
ممکنه با سمباده کشی نرم مشکل حل بشه.؟
ایا بدون بازکردن فلاویل راهی برای ازمایش و تشخیص سلامت فلاویل هست ؟
سلام خدمت شما
برای تعویض دیسک و صفحه فلایویل تراش بخوره بهتره . مخصوصا زمانی که مثل ماشین شما فلایویل بیش از حد داغ شده باشه . لطفا ریسک نکنید که تراش فلایویل هزینه زیادی ندارد .
موفق باشید
سلام .اگ فلایویل موقع تراش بیشتر تراش بخوره علائمش چی میتونه باشه آیا کاهش شتاب باعث میشه؟
درود بر شما
اگر منظور شما از بیشتر تراش خوردن ، چندین بار تراش خوردن باشه .معمولا تا سه یا چهار بار مشکلی نداره ولی اگر سکوی بین صفحه و محل بسته شدن دیسک باشه برای هر خودرو مقدار متفاوتی داره که تراشکار باید از این سایزبندی ها مطلع باشه .
ولی معمولا هیچ کدام باشه افت شتاب نخواهد شد . اگر بازم سوال یا ابهامی داشتید در خدمتم .
موفق باشید
سلام آقای مهندس بنده پژو ۴۰۵ دارم و ب مدت سه ماه دوتا دیسک صفحه عوض کردم و فیلاویل هم تراش دادم ولی بازم دیسک صفحه داغ میشه و کلاچ رها میکنم بازم لرزش داره لطفا راهنمایی کنید مشکل از کجاست؟
درود بر شما
به علت تعطیلات نوروزی بابت تاخیر در پاسخگویی کامنت ها از همه شما عزیزان عذرخواهی میکنم .
در پاسخ به سوال شما دوست عزیز ، ایراد هم میتونه از نوع و برند دیسک و صفحه و لنت باشه ، هم از فلایویل . که بعد از باز شدن باید مورد بررسی قرار بگیره . ولی علی الحساب اگر بعد از داغ شدن این ایراد خودشو نشون میده ، معمولا ایراده دیسکه .
موفق باشید
زیاد تراش بخوره برای همیشه کلاچ بالا ول میکنه
سلام. چرا فلایویل را پله دار میکنند؟ خوبه یا بده؟
سلام خدمت شما
تراش فلایول و پله دادن به آن بستگی به فرم ساخت دیسک و صفحه کلاچ داره ، مثلا برای پژو و پراید پله به شکل بیرون زدگی داره و یا تیبا یا دوو پله بصورت گود رفتگی داره یا ساینا کوئیک دارای فلایویل صاف هستش و هیچ پله ای نداره .
لبه دادن به برخی فلایویل ها بصورت استاندارد میتونه موجب نرم شدن کلاچ بشه ولی بیش از حد لبه دادن میتونه باعث جانرفتن دنده بشه
سلام .من پژو ۲۰۷ کدل ۱۴۰۱ دارم.صفحه دیسک اش رو تازه عوض کردم.فلایویل هم کمی آینه شده بود که بردم تراش دادن.
الان نمیدونم از تراش بیش از حد استاندارد هست یا از بلبرینگ کلاچ هست یا از صفحه دیسک که اول حرکت که میخوای بزنی به دنده یک و دو(مخصوصا دنده یک) یکم سخت میره(کلا دنده یک سنگین سده البته تو شروع حرکت.
وقتی میزنی دنده ۵ یا سه و بعد میازی یک راحت تر میره.ولی مستقیم یک سخت شده تو شروع حرکت .
در حالت خاموش خوب میرن دنده ها ولی توحالت روشن این مشکل رودارن
درود بر شما
ایراد ماشین شما از دیسک کلاچ میباشد
سلام بنده خودرو تیبا دارم موقع شروع به حرکت دنده یک یا عقب هنگام نیم کلاج گرفتن یه تقه میکنه یه تکون بدی میخوره بعد حرکت میکنه کلاچ هم خیلی سفت شده بربلینگ کلاچ هم چند روزه شروع به صدا دادن کرده،۳ ماه میشه دیسک و صفحه سیکو انداختم ،لطفا بگید مشکل از کجاست
درود بر شما
ایراد تقه در اول حرکت خودرو شما میتونه از بغل یاتاقان باشه . و سفت شدن کلاچ هم ایراد دیسک کلاچ هستش . متاسفانه جنس های جدید از کیفیت پایین برخوردار هست
سعی کنید اجناس اصلی تهیه کنید
استاد ماشین بنده لیفان ۵۲۰ هست که مکانیک فلایویلو فرستاده بود برای تراشکار. ایشون لبه داده بود که دیسک و صفحه را روش تست کردیم دیدیم که بعد کلاچ صفحه ازاد نمیشه. مجبور شدم لنت صفحه رو بدم نازکتر بکوبن روش. حالا نمیشه اون لبه رو که زیاد لبه دادن اصلاح کنن که میزان لبه کمتر بشه؟
درود بر شما
بله قابل اصلاح هستش
سلام من دنده فلایول دادم تراشیدن دیسک صفحه نوبستم ولی ماشین درحال درج خیلی بد مبارزه رو حرکت مبارزه سربالایی کم میاره
سلام
نوع ماشین و ذکر نکردید . ولی احتمالا خانواده تیبا هستش . بعد از باز کردن دیسک و صفحه و فلایویل رو با هم باید بیارید کارگاه
سلام خسته نباشین ممنون از اطلاعات خوبتون من دیروز گیربکس پراید دادم تعمیر کار باز کرده بخاطر تعویض بلبرینگ اما فلایوینگ رو هم داده تراشکار حالا که همه چی بسته شده ماشین روشن کردم پا گذاشتم رو کلاچ یواش یواش شروع کرد به صدا دادن مثل صدای یه فن یا همچین چیزی که کم کم داره سرعت میگیره ووووو صدا میده بعد زدم دنده حرکت با لرزش انجام میشه و باید گاز زیاد بدی تاحرکت کنه لطفا راهنمایی کنین چیکار کرده انگاری بلد نیست یا فلایوینگ رو عوض کرده نمیدونم الان باید چیکار کنم ممنون میشم امروز راهنمایی کنین
سلام خدمت شما
صدای ناشی از فشار پا روی کلاج به دلیل خرابی بلبرینگ هستش و لرزش هنگام حرکت اولیه هم میتونه ایراد دیسک و صفحه باشه هم از فلایویل .
شما باید دوباره اقدام به باز کردن گیربکس و دیسک و صفحه کنید .
سپاسگزارم
سلام ممنون
سلام ۲۰۶تیپ دو دارم صفحه تموم کرده بود دادم دیسک و صفحه شرکتی انداخته فلایول هم نداد تراش گفت خوب بوده حالا دنده یک یا عقب نیم کلاج که میکنم ماشین لرزش داره و پدال کلاچ هم در حرکت ویبره داره راهنماییم کنید لطفا
سلام
لرزش از فلایویله و باید تراش بخوره
با سلام پژو۴۰۵ دارم هر از دو ماه فنر صفحه کلاچ پاره میشه و میزنه بیرون مشکل از کجاست استاد
سلام خدمت شما
اگر از دیسک وصفحه اصلی استفاده میکنید . به دلیل نیمکلاچ کردن زیاد و احتمالا بکس و باد کردن .
فنر صفحه در زمانی که در حرکت اولیه هستید وظیفه دریافت ضربه اضافی رو به عهده داره
درود بر مهندس که خیلی دقیق و نکته ب نکته راهنمایی میکنند و جای ابهامی برای،مشتری یا صاحب ماشین نمیگذارند ،من خودم مکانیکم،،احسنت ب جناب آقا مهدی عزیز پاینده باشید 🌹
درود بر شما
ممنون از فید بک خوبتون
سلام و روز بخیر ببخشید چند ماه بعد از تعویض دیسک صفحه ماشین تو سر بالایی کم میاورد و کلاچ هم صدا میداد بردم تعمیر گاه فلایویل رو داده تراشکاری صدای کلاچ افتاده ولی ماشین روغن ریزی پیدا کرده و قدرت موتور پایین هست ممنون میشم راهنمایی کنید
درود بر شما
خانم افشار نوع خودرو خودتونو ذکر نکردید .
به هر حال اگر صفحه کلاچ روغنی بشه همین ایرادی که فرمودید پیش میاد و دیگه قابل استفاده نیست .
اکر بازم سوالی بود میتونید در بخش تماس با ما ، با کارگاه ارتباط بگیرید .
سلام وقتتون بخیر کارا۲۰۰۰بلبرینگ ته میل لنگ روی ی قطعه سواره یعنی از فلاویل جداست میخوام بدونم اون قطعه پشت فلاویل یا جلوش
درود بر شما
وظیفه بلبرینگ ته میل لنگ همراستا کردن شفت وردی گیربکس با میل لنگ هستش پس باید جلوی فلایول قرار بگیره که شفت بتونه روش سوار بشه
موفق باشید
درود بر شما
آقا مسعود میشه لطف کنید آدرس مغازه رو بفرستید ممنون
سلام
آدرس و لوکیشن در بخش تماس با ما موجوده
سلام ۴۰۵ مدل ۹۸ موتور معمولی یک ماه پیش دیسک و صفحه عوض کردم دنده فلایویل هم دادم تراشکار ولی متاسفانه الان به شدت موتور شروع به حرکت دنده یک ماشین میلرزه مشکل از چیه
اگه دوباره باز کنم باید دیسک و صفحه و دنده فلایویل رو با هم ببرم تراشکاری یا فقط دنده فلایویل رو ببرم ؟
ممنون از پاسخگویی
سلام
بله همه با هم باید بررسی بشه
سلام وقت بخیر ماشین من لیفان ۵۲۰ سالی یک با دیسک وصحفه تعویض میکن بخاطرسفتی کلاج مشکلش چیه ممنون میشم از اهنگای شما جناب مهندس
درود بر شما
محمد آقا سفتی شدن پدال کلاچ معمولا از دیسک صفحه هستش . سالی یکبار که کیت کلاچ تعویض میکنید اگه لنت صفحه تموم شده این سفتی طبیعیه در غیر این صورت باید بررسی بشه تا ایراد مشخص بشه
موفق باشید
با سلام و درود
بنده ۴۰۵دارم دیسک و صفحه مشکلی نداشت برای اینکه کلاچ نرمتر شده مکانیک گفت که باز کنم فلایویلو تراش بزنیم انجام داد نرم هم شد ولی الان کلاچ در حالت خلاص میلرزه و به کف پالا ویبره میده علت چیه ممنون
درود بر شما
برای کارشناسی دقیق باید دیسک و صفحه و فلایویل بعد از باز شدن مورد بررسی قرار بگیره . ولی دو مورد به ذهن من میرسه.
اول اینکه آقا صادق فلایویل تا حدی مجاز به تراش هستش . یعنی تراش بیشتر فلایویل بیش از حد باعث میشه که کلاچ بالا درگیر بشه و بلبرینگ هم با شاخک های دیسک درگیر باشه و زیر پارو قلقلک بده .
دومی اینکه مقدار سکوی دیسک و ضخامت لنت صفحه ها باید تناسب داشته باشه که این هم برای ماشین های مختلف ، متفاوت هستش . که اینم به صورت تجربی به دست میاد .
امیدوارم اطلاعات براتون مفید باشه .
سلام بند ماشین ۴۰۵ دارم موقع تعویض دیسک و صفحه ، فلایویل رو هم عوض کردم)کارکرده) البته هم فلایویل هم دیسک و صفحه رو دادیم تراشکار.
الان ماشین در حالت درجا لرزش زیادی پزدا کرده
بنظرتون مشکل از چی میتونه باشه؟
سلام خدمت شما
برای رفع مشکل شما باید دیسک و صفحه و فلایویل با هم دوباره بررسی بشه . ایراد میتونه هم. از تراش فلایویل باشه هم از دیسک و هم از جنس لنت .
موفق باشید .
سلام خدمت شما
اینجانب خودروی ولکس C30 دندهای مدل ۱۳۹۴ دارم.
از تهران دیسک و صفحه و بلبرینگ کلاچ گرفتیم مارک shino چین بعد از تراش فلایویل انداختیم به ماشین بعد از کمتر نیم ساعت دنده جا نرفت آخر سر همه چی چک شد دیدیم از خود دیسک هست و فنر داخل دیسک در رفته بود حالا فروشنده قبول نمیکنه میگه نباید فلایویل را تراش می بردی چون تراش بردی فلایویل نازک شده هر دیسکی بندازی فشار میاره و زود خراب میشه
چند لنت کوب بردیم تست کردن گفتن بدلیل کیفیت بد دیسک هست ولی فروشنده قبول نمیکنه میگه چون فلایویل را بردید تراشکار هر جنس خوب دیسک هم بندازی جواب نمیده و از عودت دیسک و صفحه و بلبرینگ امتناع میکنه و موندیم تو مشکل
راهکار چیست آیا فروشنده راس میگه؟
کلا تراش فلایویل درسته ؟
درود بر شما
نظر بنده هم با لنت کوب ها یکی هستش . کیفیت پایین دیسک عامل این اتفاق بوده . تراش فلایویل نمیتونه همچین اتفاقی رو حادث بشه . در صورت امتناع فروشنده میتونید با فاکتور به اتحادیه با سازمان اصناف برای شکایت مراجعه کنید
امیدوارم موفق باشید
سلام فلایویل تراش بزنیم بهتر است یا نو ببندیم
سلام خدمت شما
فلایویل تا چند بار نسبت به مدل خودرو قابلیت تراش داره بدون هیچ مشکلی نگران نباشید .