تراش فلایویل،Flywheel

تراش فلایویل
تصاویری از تراش فلایویل و صفحه کلاچ

موضوع مقاله : تراش فلایویل ، Flywheel

  • فلاویل چیست؟
  • وظیفه فلایویل
  • علل خرابی فلایویل
  • تراش و تعمیر فلایویل

فلایویل چیست؟

فلایویل یا flywheel (چرخ گردان) قطعه ایست دایره ای شکل، با لبه دندانه دار و وزن زیاد از جنس فولاد (فولادی آلیاژی). در موتور های احتراق داخلی مورد استفاده قرار می گیره. که در صورت خرابی عملکرد خودرو را دچار مشکل اساسی می کنه.البته جای نگرانی نیست و میشه با تراش فلایویل،مشکل رو به راحتی حل کرد.

در تصویر بالا در سمت راست دیسک و صفحه کلاچ و در سمت چپ فلایویل رو مشاهده می کنید.

وظیفه فلایویل

فلایویل قطعه ای در سیستم انتقال قدرته که در واقع محل اتصال موتور خودرو به گیربکسه. محل قرار گرفتن فلایویل روی انتهای میل لنگه و به آن پیچ میشه. شفت ورودی از وسط فلایویل عبور می کنه و دیسک و صفحه کلاچ روی فلایویل بسته می‌شه. همچنین از آنجایی که فلایویل دارای وزن زیادیه به عنوان وزنه تعادل موتور هم عمل می کنه. این باعث میشه حرکت میل لنگ یکنواخت بشه. به این صورت که نیروی که در موتور از حرکت پیستون ها تامین میشه ثابت نیست و متغییره. فلایویل بخاطر وزن زیاد در حال گردش نیروی میل لنگ را در زمانی که زیاده ذخیره می کنه و سپس در هنگام کاهش نیرو آن را آزاد می کنه. پس اگر میل لنگ وجود نداشته باشه موتور خودرو چه در حالت خلاص و چه در سرعت زیاد دچار لرزش زیادی میشه.

وظیفه دیگر این قطعه با اهمیت انتقال نیروی میل لنگ به گیربکس و از آنجا به چرخ هاست. به این شکل که صفحه روی فلایویل قرار می گیره و دیسک نیز در محل خود که با پین مشخص شده روی فلایویل پیچ میشه و شفت ورودی گیربکس از مرکز دیسک، صفحه و فلایویل عبور می کنه و وارد میل لنگ میشه. در زمانی که پای ما روی پدال کلاچ قرار نداره دیسک، صفحه را که بوسیله هزار خاری با شفت ورودی گیربکس درگیره محکم روی فلایویل میچسبونه. که این موجب میشه میل لنگ ،فلایویل و به موجب آن صفحه و به وسیله آن شفت ورودی گیربکس را بچرخونه و انتقال نیرو انجام بگیره. زمانی که ما پای خود را روی پدال کلاچ میفشاریم نیروی دیسک از صفحه برداشته و صفحه از روی فلایویل جدا میشه و دیگر شفت گیربکس با میل لنگ نمی‌چرخه.

فلایویل و دیسک و صفحه
فلایویل و دیسک و صفحه

علل خرابی فلایویل

حالا بعد از توضیحات بالا ☝️ میخوام در مورد اینکه علت خرابی در فلایویل چیه صحبت کنم. در زمانی که دیسک و فلایویل سالمه و لنت صفحه کلاچ نیز تموم نشده و همه چیز در حالت ایده آله. مواقعی که پای راننده روی پدال کلاچ نیست. یعنی درحالت سکون و یا در حرکت صفحه روی فلایویل محکم قرار گرفته و با هم درحال گردش هستن و در این حالت هیچ فشار و اصطحکاکی روی صفحه و فلایول وجود ندارد. این حالت کمترین استهلاک را موجب میشه.

بیشترین خرابی در لحظه هایی بوجود میاد که صفحه میخواد از فلایویل جدا و یا درگیر بشه. یعنی پا رو روی کلاچ فشار میدیم و برمی‌داریم و مخصوصا در حالت نیم کلاچ که بیشترین اصطحکاک رو لنت صفحه با فلایویل داره . این باعث میشه هم حرارت بالا بره و هم موجب خوردگی فلایویل به وسیله لنت صفحه بشه. گاهی اوقات نیز لنت صفحه به حداقل رسیده و در حرکت صفحه محکم روی فلاویل قرار نمیگیره و به اصطلاح هرز میگرده. این حالت شدیدا باعث خوردگی، آیینه شدن و تابیدن فلایویل میشه. برای کاهش خرابی بهتره بصورت نرم کلاچ گرفت و از کمترین حالت نیم کلاچ استفاده کرد و در حرکت پا رو روی پدال کلاچ نگه نداشت.

تراش فلایویل و تعمیر آن

حال بعد از گذشت زمان و کارکردن خودرو و احیانا رعایت نکردن مواردی که طول عمر فلایویل و دیسک و صفحه رو افزایش میدن. لازمه که گیربکس خودرو باز بشه و دیسک و صفحه و فلایویل تعویض یا تعمیر بشه. (موارد خرابی فلایویل عبارتند از : گود شدن ،آیینه شدن،ناهموار شدن،تاب گرفتن و خراب شدن دنده استارت).حالا برای رفع این موارد در زمان باز شدن صفحه کلاچ باید فلایویل تراشیده و یا تعویض بشه. از آنجایی که هزینه تعویض به نسبت تعمیر زیاده، میشه با تراش صحیح و اصولی فلایویل توسط تراشکار متخصص، خرابی را رفع کرد ومجدد از فلایویل استفاده کرد . با هزینه بسیار کمتر از تعویض آن، البته شرط صحیح تراشیدن فلایویل بسیار با اهمیته از آنجایی که فلایویل دارای وزن و دور زیاده، حتما باید دقیق روی دستگاه تراش دور بشه. سپس تراشیده بشه درصورتی که این اتفاق نیفته باعث دوباره کاری و صرف هزینه اضافی خواهد شد.
در مورد دنده استارت روی فلایویل هم باید بگم که گاهی اوقات به دلیل درگیری دنده ها دچار خوردگی و رد کردن استارت میشه که در اغلب موارد دنده قابلیت تعویض داره.
البته باید بگم در کارگاه ما امکان مچ کردن دیسک و صفحه با فلایویل هست. میشه بسیار دقیق تراش فلایویل رو با دیسک و صفحه هماهنگ کرد.

دنده فلایویل
دنده فلایویل

حالا میتونید ویدئو مراحل تراش فلایویل رو مشاهده کنید.

در صورت نیاز میتونین وارد کانال آپارات ما بشین و ویدئوهای بیشتری از ما ببینین و ما رو دنبال کنید و در صورت قرار گرفتن ویدئو جدید مطلع بشین.

33 دیدگاه دربارهٔ «تراش فلایویل،Flywheel»

  1. عرض سلام و ادب
    بنده ماشین سوناتا ۲۰۰۷دارم که کلاچش مشکل پیدا کرد بردم پیش تعمیرکار و بعد از باز شدن گیربکس، معلوم شد که صفحه کلاچ کلا خراب شده و فلایویل هم بخاطر حرارت زیاد سیاه شده که بردیم پیش تراشکار اما تراشکار گفت بخاطر لقی فلایویل امکان فیکس کردن و تراش وجود ندارد! چکار باید بکنیم تا درست بشه و هزینه زیاد متقبل نشیم. با تشکر

    1. سلام ماشینم جک اس۵فلایویل به خاطر ساییدگی و تمام شدن صفحه کلاچ داغ کرده بود تراشکار گفت به خاطر متحرک بودن نمیشه تراش داد لطفاً بفرمایید میشه تراش داد یا نه؟

  2. سلام تشکر از اطلاع رسانی شما
    لیفان ایکس ۶۰ بخاطر کم شدن ضخامت صفحه صفحه دود کرد و درگیری صفحه با فلاویل متوقف شد ،بعد از بازکردن گیربکس متوجه شدم بیشتر ساییدگی روی دیسک بوده
    فلاویل گود نشده خط و خش نداره ولی کمی حالت براق پیدا کرده
    ممکنه با سمباده کشی نرم مشکل حل بشه.؟
    ایا بدون بازکردن فلاویل راهی برای ازمایش و تشخیص سلامت فلاویل هست ؟

    1. سلام خدمت شما
      برای تعویض دیسک و صفحه فلایویل تراش بخوره بهتره . مخصوصا زمانی که مثل ماشین شما فلایویل بیش از حد داغ شده باشه . لطفا ریسک نکنید که تراش فلایویل هزینه زیادی ندارد .
      موفق باشید

  3. سلام .اگ فلایویل موقع تراش بیشتر تراش بخوره علائمش چی میتونه باشه آیا کاهش شتاب باعث میشه؟

    1. درود بر شما
      اگر منظور شما از بیشتر تراش خوردن ، چندین بار تراش خوردن باشه .معمولا تا سه یا چهار بار مشکلی نداره ولی اگر سکوی بین صفحه و محل بسته شدن دیسک باشه برای هر خودرو مقدار متفاوتی داره که تراشکار باید از این سایزبندی ها مطلع باشه .
      ولی معمولا هیچ کدام باشه افت شتاب نخواهد شد . اگر بازم سوال یا ابهامی داشتید در خدمتم .
      موفق باشید

    1. سلام خدمت شما
      تراش فلایول و پله دادن به آن بستگی به فرم ساخت دیسک و صفحه کلاچ داره ، مثلا برای پژو و پراید پله به شکل بیرون زدگی داره و یا تیبا یا دوو پله بصورت گود رفتگی داره یا ساینا کوئیک دارای فلایویل صاف هستش و هیچ پله ای نداره .
      لبه دادن به برخی فلایویل ها بصورت استاندارد میتونه موجب نرم شدن کلاچ بشه ولی بیش از حد لبه دادن میتونه باعث جانرفتن دنده بشه

      1. سلام .من پژو ۲۰۷ کدل ۱۴۰۱ دارم.صفحه دیسک اش رو تازه عوض کردم.فلایویل هم کمی آینه شده بود که بردم تراش دادن.
        الان نمیدونم از تراش بیش از حد استاندارد هست یا از بلبرینگ کلاچ هست یا از صفحه دیسک که اول حرکت که میخوای بزنی به دنده یک و دو(مخصوصا دنده یک) یکم سخت میره(کلا دنده یک سنگین سده البته تو شروع حرکت.
        وقتی میزنی دنده ۵ یا سه و بعد میازی یک راحت تر میره.ولی مستقیم یک سخت شده تو شروع حرکت .
        در حالت خاموش خوب میرن دنده ها ولی تو‌حالت روشن این مشکل رو‌دارن

  4. سلام من دنده فلایول دادم تراشیدن دیسک صفحه نوبستم ولی ماشین درحال درج خیلی بد مبارزه رو حرکت مبارزه سربالایی کم میاره

    1. سلام
      نوع ماشین و ذکر نکردید . ولی احتمالا خانواده تیبا هستش . بعد از باز کردن دیسک و صفحه و فلایویل رو با هم باید بیارید کارگاه

  5. سلام خسته نباشین ممنون از اطلاعات خوبتون من دیروز گیربکس پراید دادم تعمیر کار باز کرده بخاطر تعویض بلبرینگ اما فلایوینگ رو هم داده تراشکار حالا که همه چی بسته شده ماشین روشن کردم پا گذاشتم رو کلاچ یواش یواش شروع کرد به صدا دادن مثل صدای یه فن یا همچین چیزی که کم کم داره سرعت میگیره ووووو صدا میده بعد زدم دنده حرکت با لرزش انجام میشه و باید گاز زیاد بدی تاحرکت کنه لطفا راهنمایی کنین چیکار کرده انگاری بلد نیست یا فلایوینگ رو عوض کرده نمیدونم الان باید چیکار کنم ممنون میشم امروز راهنمایی کنین

    1. سلام خدمت شما
      صدای ناشی از فشار پا روی کلاج به دلیل خرابی بلبرینگ هستش و لرزش هنگام حرکت اولیه هم میتونه ایراد دیسک و صفحه باشه هم از فلایویل .
      شما باید دوباره اقدام به باز کردن گیربکس و دیسک و صفحه کنید .

  6. سلام ۲۰۶تیپ دو دارم صفحه تموم کرده بود دادم دیسک و صفحه شرکتی انداخته فلایول هم نداد تراش گفت خوب بوده حالا دنده یک یا عقب نیم کلاج که میکنم ماشین لرزش داره و پدال کلاچ هم در حرکت ویبره داره راهنماییم کنید لطفا

    1. سلام خدمت شما
      اگر از دیسک وصفحه اصلی استفاده میکنید . به دلیل نیمکلاچ کردن زیاد و احتمالا بکس و باد کردن .
      فنر صفحه در زمانی که در حرکت اولیه هستید وظیفه دریافت ضربه اضافی رو به عهده داره

  7. درود بر مهندس که خیلی دقیق و نکته ب نکته راهنمایی میکنند و جای ابهامی برای،مشتری یا صاحب ماشین نمی‌گذارند ،من خودم مکانیکم،،احسنت ب جناب آقا مهدی عزیز پاینده باشید 🌹

  8. سلام و روز بخیر ببخشید چند ماه بعد از تعویض دیسک صفحه ماشین تو سر بالایی کم میاورد و کلاچ هم صدا میداد بردم تعمیر گاه فلایویل رو داده تراشکاری صدای کلاچ افتاده ولی ماشین روغن ریزی پیدا کرده و قدرت موتور پایین هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. درود بر شما
      خانم افشار نوع خودرو خودتونو ذکر نکردید .
      به هر حال اگر صفحه کلاچ روغنی بشه همین ایرادی که فرمودید پیش میاد و دیگه قابل استفاده نیست .
      اکر بازم سوالی بود میتونید در بخش تماس با ما ، با کارگاه ارتباط بگیرید .

  9. سلام وقتتون بخیر کارا۲۰۰۰بلبرینگ ته میل لنگ روی ی قطعه سواره یعنی از فلاویل جداست می‌خوام بدونم اون قطعه پشت فلاویل یا جلوش

    1. درود بر شما
      وظیفه بلبرینگ ته میل لنگ همراستا کردن شفت وردی گیربکس با میل لنگ هستش پس باید جلوی فلایول قرار بگیره که شفت بتونه روش سوار بشه
      موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا